Jeśli zauważysz, że twoje dziecko nie reaguje na inne osoby lub nadmiernie skupia swoją uwagę na jednym elemencie otoczenia, ignorując inne bodźce, niezwłocznie powinieneś zgłosić się z nim do odpowiedniej poradni. Zaniepokoić powinien nas także nagły regres w rozwoju dziecka, brak reakcji dziecka na swoje imię, unikanie kontaktu wzrokowego, czy nieumiejętność interpretowania cudzych emocji na podstawie wyrazu twarzy bądź tonu głosu. Wszystkie powyższe objawy mogą bowiem wskazywać na rozwój autyzmu. I chociaż autyzm nie jest wyleczalny, istnieją metody rehabilitacji dzieci z autyzmem, powodujące zahamowanie rozwoju choroby.
Metody stymulacyjne mają za zadanie wyrobić u małego pacjenta tolerancję na bodźce z zewnątrz.
Jedna z tych metod jest terapia integracji sensorycznej, stymulująca zmysł dotykowy, proprioceptywny oraz zmysł odpowiadający za równowagę.
Trening audio-psycho-fonologiczny będzie polegać na słuchaniu przez słuchawki przetworzonego materiału dźwiękowego, usprawniającego aktywne słuchanie. Pozostałe terapie mają na celu rozwój świadomości własnego ciała, przestrzeni, a także rozwój umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi. W Polsce pomału coraz bardziej popularna staje się dogoterapia.
Inną grupą metod są metody edukacyjne, opierające się na teorii uczenia się. Wyróżnia się tutaj metody dyrektywne:
Terapia behawioralna uczy zachowań, wzmacnianych nagrodami. Z kolei inna metoda polega przywróceniu emocjonalnej więzi między matką a dzieckiem przez wymuszanie bliskiego kontaktu fizycznego.