Koncepcja prowadzenia terapii funkcjonalnej według Berthy i Karela Bobathów od lat, niezmiennie, cieszy się uznaniem wśród terapeutów jak i samych pacjentów. Jest uznawana za jedną z wiodących na świecie koncepcji postępowania terapeutycznego w leczeniu osób cierpiących na mózgowe porażenie dziecięce jak i inne schorzenia związane z zaburzeniem pracy narządu ruchu, a co za tym idzie - z problemami na tle osiągania poszczególnych funkcji życiowych.
Na przestrzeni czasu sposób myślenia o terapii funkcjonalnej uległ diametralnym, wręcz zmianom. Z początku uważano, że najważniejszym czynnikiem determinującym prawidłowy przebieg rozwoju dziecka jest występowanie tak zwanej konkurencji odruchowej - natępowania po sobie coraz to bardziej funkcjonalnych odruchów, tak aby doprowadzić do pełnej, skoordynowanej kontroli mózgu nad ciałem. Taki sposób ujęcia teorii na temat rozwoju neuromotorycznego stanowił jednak zbyt duże uproszczenie, a co za tym idzie, terapia wspomagania procesu tegoż rozwoju nie była zbyt efektywna i odpowiednio zindywidualizowana. Dziś wiemy znacznie więcej na temat procesów zachodzących podczas kształtowania się umiejętności psychomotorycznych i tego w jaki sposób ich zaburzenia mogą wpłynąć na życie dziecka.
Współcześnie, każdy, kto chce pracować zgodnie z koncepcją NDT Bobath, zwraca uwagę na to jakie funkcje życia codziennego sprawiają pacjentowi największą trudność i w jaki sposób można dane działanie wspomóc, ustosunkowując się przy tym do indywidualnych potrzeb pacjenta oraz do specyfiki jego schorzenia.
Przychodząc na terapię funkcjonalną ze swoim dzieckiem, usłyszą Państwo pytanie:
Często terapeuta zwraca się z podobnymi pytaniami do samego dziecka, chcąc poznać jego oczekiwania w stosunku do celu terapii, w której będzie brał udział. Ileż to razy przyszło nam pracować nad doskonaleniem techniki jazdy na hulajnodze lub poszczególnych kroków tanecznych, przygotowując się do szkolnej zabawy.
Najważniejszym elementem terapii, oprócz trafnej diagnozy, jest jej cel. Na początku sesji terapeuta określa cele terapeutyczne, zarówno krótko jak i długoterminowe, tak aby móc zweryfikować postępy swoich działań. Cele terapii zawsze powinny być dobrane indywidualnie, postawione w zgodzie z oczekiwaniami dziecka i rodzica, adekwatne w stosunku do możliwości dziecka - czyli realne i przede wszystkim mierzalne.
Terapeuta NDT Bobath dobiera cele terapii specyficznie w stosunku do każdego pacjenta, uwzględniając przy tym najbardziej aktualne i poważane doniesienia naukowe na temat prowadzenia postępowania terapeutycznego w danym schorzeniu, oraz korzystając z najlepiej sprawdzonych zdobyczy technologii z dziedziny zaopatrzenia ortopedycznego. Nieważne, czy jest to dobór odpowiedniego siedziska w celu zapobiegnięcia deformacji w obrębie kręgosłupa i stawów biodrowych, czy wybór stosownego balkonika do nauki chodu - wszystkie działania oparte są o wnikliwą analizę indywidualnych potrzeb dziecka.
Spojrzenie na koncepcję terapii funkcjonalnej metodą NDT Bobath uległo wielu zmianom z ogromną korzyścią dla pacjentów. Dzięki postępowi nauki, wiemy, że należy patrzeć na dziecko całościowo - jako członka grupy społecznej, ucznia, kolegę/koleżankę, podopiecznego swoich rodziców - tak aby móc jak najpełniej zrealizować jego potrzeby terapeutyczne.
W Naszej Klinice staramy się o to, żeby proponowane przez nas usługi, z zakresu terapii funkcjonalnej dla dzieci, prezentowały jak najwyższy poziom. Pracujemy w wielospecjalistycznym zespole, korzystamy z najbardziej aktualnych metod diagnostycznych i ocen funkcjonalnych, oraz współpracujemy z wiodącymi producentami zaopatrzenia ortopedycznego - tak, aby zapewnić Państwa dziecku jak najwyższą jakość rehabilitacji.
Autor: Michał Adamski, fizjoterapeuta dziecięcy