Filozofia terapii integracji sensorycznej narodziła się w Stanach Zjednoczonych, około trzydzieści lat temu.
Jej twórczyni dr. Jean Ayres - psycholog kliniczny i terapeuta zajęciowy, opracowała koncepcję pracy z dzieckiem, która pozwala mu prawidłowo doświadczyć i zrozumieć swoje własne ciało dzięki uporządkowanej pracy zmysłów.
Podczas pracy z terapeutą SI, dziecko poznaje swoje ciało, zaczyna prawidłowo odczuwać jego granicę, położenie poszczególnych jego elementów w przestrzeni oraz tego w jaki sposób zachowuje się podczas ruchu. Terapeuta Integracji Sensorycznej pozwala dziecku zrozumieć świat, który je otacza za pośrednictwem dotyku, wzroku, słuchu oraz zmysłu równowagi. Wszystko to po to by wprowadzić ciało dziecka w otaczające je środowisko - aby czuło się w nim pewnie, bezpiecznie i mogło efektywnie w nim funkcjonować.
Dzieci z zaburzeniami procesów Integracji Sensorycznej mogą sprawiać wrażenie dzieci niepokojąco zbyt aktywnych lub ospałych i apatycznych. Będą posiadały trudności w zakresie adaptacji do zmieniających się warunków środowiska, problemy ze skupieniem się oraz poczuciem bezpieczeństwa we własnym ciele. Zaburzenia te często rzutują bezpośrednio na trudności w osiąganiu umiejętności szkolnych.
W Naszej Klinice pracują doskonale wyszkoleni i doświadczeni terapeuci potrafiący nie tylko prawidłowo zdiagnozować ewentualne zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dziecka ale także przeprowadzić specyficzny i dostosowany do potrzeb Państwa podopiecznych plan terapeutyczny.
Podstawą terapii integracji sensorycznej jest zabawa - przemyślana oraz ukierunkowana, tak aby podczas zdobywania kolejnych umiejętności ruchowych, dziecko czuło się coraz pewniej i spokojniej we własnym ciele. Dla nas wyznacznikiem dobrze wykonanej terapii SI jest dobre samopoczucie dziecka, miła i przyjazna atmosfera oraz mierzalne wyniki, potwierdzające skuteczność naszej pracy.
Autor: Michał Adamski - fizjoterapauta dzięcięcy